Sig Frem

Sig frem er et redskab til arbejdet med at involvere patienter og pårørende, så I som sundhedsprofessionelle på en enkel og nem måde kan få indsigt i deres viden, oplevelser og erfaringer.

Sig frem er en enkel og nem måde at få indsigt i viden, oplevelser og erfaringer fra patienter og pårørende. Sig frem består af et postkort, en plakat og en postkasse samt denne lille præsentation til jer som afdeling. Desuden en fil I kan bruge til selv at printe postkort.

Hvis I som afdeling er interesseret i at bruge Sig Frem, så kontakt Birgitte Holmark på tlf. 2026 1250 eller birgitte.holmark@patientsikkerhed.dk.

Bemærk: Tidligere bestilte afdelingen selv individuelt trykte materialer via en online bestillingsformular. Vi har gentænkt Sig Frem baseret på en brugerundersøgelse, så alle afdelinger nu bruger de samme materialer.

Patientinvolvering?

Sig frem inviterer til dialog, så ved at have postkortene, postkasserne og plakaterne synlige i afdelingen og dermed vise initiativ, er det tydeligt, at sundhedspersonalet gerne vil høre, hvad patienter og pårørende har at sige.

Sig frem er ikke en videnskabelig feedback metode, men et redskab, der der kan fremme en kulturændring, hvor sundhedsprofessionelle i højere grad lytter til patienter og pårørende – og hvor patienter og pårørende føler sig inviteret til at bidrage.

Hvordan bruger vi feedbacken?

Når I skal til at bruge de input der kommer, er der nogle punkter, der er gode at begynde med:

  • Udpeg en der er ansvarlig for regelmæssig indsamling af input
  • Tag med jævne mellemrum de input der kommer ind via postkort op på f.eks. et afdelingsmøde
  • Diskuter her, hvordan I evt. kan bruge dem i konkrete handlingsplaner eller tiltag.

Billede
Billede
”Jeg har lært at være en aktiv patient”

”Jeg har lært at være en aktiv patient”

Tina Maria Brinks er kun 26 år. Alligevel har hun haft mere kontakt med det danske sundhedsvæsen, end mange har i løbet af et helt liv. For lavt stofskifte, nedbrydende antistoffer i kroppen og en hævet skjoldbruskkirtel med kræft i har ført til mange læge- og hospitalsbesøg. ”Man er sin egen bedste ven, derfor jeg har lært at være en aktiv patient,” siger hun til Hej Sundhedsvæsen.

Læs hele historien