Om Hej Sundhedsvæsen

Hej Sundhedsvæsen er et samarbejde mellem Dansk Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden, der har som mål at øge patientsikkerheden ved at fremme, at patienter og pårørende får mere indflydelse på egen behandling og forløb og er med til at undgå fejl.

Vi vil øge patientsikkerheden ved at samle og dele gode råd, viden, redskaber og inspiration til, hvordan man som patient eller pårørende kan være med til at undgå fejl og sikre, at man får den bedst mulige behandling, når man er i kontakt med sundhedsvæsenet. Læs mere om hvem vi er og hvad vi gør her på siden.

 

Billede

Over 1.000 ansatte i sundhedsvæsenet er med og bakker op

Mere end 1.000 ansatte i sundhedsvæsenet er med i og bakker op om Hej Sundhedsvæsen med deres personlige råd og viden om, hvordan man får en sikker og korrekt behandling. Læs mere…

Fire gode råd

Selv om vi har et godt sundhedsvæsen, så sker der desværre fejl og misforståelser. Her er fire gode råd til hvad du kan gøre for at få en sikker og korrekt behandling.

1. Stil spørgsmålNår du stiller spørgsmål får du mere viden om din egen sygdom og behandling, og lægen får indblik i de ting, der bekymrer dig.

2. Gå med som pårørende Sammen kan I bedre forstå og huske de informationer I får.

3. Kend din medicinSom patient er det oftest dig, der bedst ved, hvilken medicin du tager, og om der er medicin, du ikke kan tåle.

4. Kend det næste skridtSå kan du følge op og reagere hvis der sker fejl, misforståelser eller forsinkelser.

I vores spørgeguide Godt du spør’ har vi samlet nogle spørgsmål, som andre patienter og pårørende har fundet værdifulde. Du kan bruge Godt du spør’ online eller bestille folderen.

Fakta bag Hej Sundhedsvæsen

Patienter og pårørende kan være med til at opdage fejl og misforståelser, skabe sammenhæng og give vigtig viden videre til personalet, så man undgår fejl. Vi har her samlet en række argumenter og undersøgelser om hvorfor og hvordan patienter og pårørende selv kan gøre en forskel for at få en sikker og korrekt behandling.

En fjerdedel af patienterne får ikke talt med lægen om deres spørgsmål og bekymringer

22. september 2014. En ny undersøgelse, som Dansk Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden står bag, viser at 24 procent af de indlagte patienter har spørgsmål eller bekymringer, de ikke får talt med personalet om. Læs mere…