Dine spørgsmål er vigtige

Spørg på apoteket eller hos din læge, hvis du er i tvivl eller bekymret for noget i forhold til dit helbred eller din behandling. 

En god dialog er det bedste udgangspunkt for en god behandling. Derfor er det vigtigt, at du spørger på apoteket eller hos din læge, hvis du er i tvivl eller bekymret for noget i forhold til dit helbred eller din behandling.

I situationen kan det være svært at få stillet sine spørgsmål. Forbered dig i stedet hjemmefra, hvor du i ro og mag kan tænke over, hvad du gerne vil have svar på. Skriv spørgsmålene ned, efterhånden som de dukker op, så du er sikker på, at du ikke glemmer dem.

Her kan du finde nogle spørgsmål, som andre har fundet værdifulde at stille til deres sygdoms- eller behandlings- forløb. Brug dem som inspiration, og tal også gerne med en ven eller et familiemedlem om, hvad der er vigtigt for dig at få svar på.

Luk

Billede
Billede
Billede
Billede

Gode råd om din medicin

”Jeg har lært at være en aktiv patient”

”Jeg har lært at være en aktiv patient”

Tina Maria Brinks er kun 26 år. Alligevel har hun haft mere kontakt med det danske sundhedsvæsen, end mange har i løbet af et helt liv. For lavt stofskifte, nedbrydende antistoffer i kroppen og en hævet skjoldbruskkirtel med kræft i har ført til mange læge- og hospitalsbesøg. ”Man er sin egen bedste ven, derfor jeg har lært at være en aktiv patient,” siger hun til Hej Sundhedsvæsen.

Læs hele historien

Kend din medicin

Det her er nyt for mig – vil du sige det igen? Hvilke bivirkninger ved min medicin skal jeg holde øje med? Spørgsmålene virker lige til, men alt for mange patienter får ikke stillet dem i situationen. En undersøgelse af patientoplevelser viser, at næsten hver fjerde indlagte oplever at komme hjem fra sygehuset og har spørgsmål eller bekymringer, de ikke fik talt med sundhedspersonalet om.

Patienter og pårørende skal klædes på til at stille spørgsmål – det giver både tryghed og bedre behandling. Ny landsdækkende kampagne sætter fokus på, hvordan man som patient får svar på sine spørgsmål. Det er TrygFonden og Dansk Selskab for Patientsikkerhed, der står bag kampagnen, som nu – i samarbejde med Danmarks Apotekerforening – rulles ud på apoteker over hele landet.

Fra 15. maj 2017 siger apotekerne Godt du spør’, og deler en ny folder med inspiration til gode spørgsmål om medicin ud mere end 150 steder i landet.