En fjerdedel af patienterne får ikke talt med lægen om deres spørgsmål og bekymringer

En  undersøgelse, som Dansk Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden står bag, afdækker for første gang, hvordan patienter oplever mødet med læger, sygeplejersker og andet personale i det danske sundhedsvæsen. 24 procent af patienterne i undersøgelsen har spørgsmål eller bekymringer, de ikke får talt med sundhedspersonalet om. Det tal er alt for højt.

I alt 96 procent af patienterne føler sig “i nogen grad” eller “i høj grad” behandlet med “respekt og værdighed”, når de bliver indlagt på et sygehus i Danmark, viser undersøgelsen. Men selv om man mange steder i sundhedsvæsenet er kommet langt med at sætte patienten i centrum og forbedre patientkommunikationen, så dokumenterer undersøgelsen samtidig, at der her er endnu et stykke vej.

– Har du spørgsmål eller bekymringer, du ikke får talt med personalet om?

Sådan lyder et af spørgsmålene. 24 procent af de adspurgte svarer ja.

Når patienternes spørgsmål og bekymringer ikke kommer frem, giver det mere usikkerhed hos patienterne og generelt et mindre tilfredsstillende behandlingsforløb.

– Mangel på kommunikation mellem patienter og personale giver utryghed, risiko for misforståelser og en risiko for, at patienterne ikke får den behandling, de selv ønsker. Sundhedsvæsenet bliver bedre og tryggere, når vi fremmer dialog og samarbejde mellem patienter og personale, siger Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden.

LÆS UNDERSØGELSERNE

KONTAKT
For spørgsmål og kommentarer til rapporten kontakt:

Frits Bredal, pressechef i Dansk Selskab for Patientsikkerhed, 29 47 67 04

Karen Bøgedal, pressechef i TrygFonden, 30 56 34 32